موتور ساعت مچی مکا کوارتز
Meca Quartz Wrist Watch Movement
موتور ساعت مچی مکا کوارتز Meca-Quartz چیست؟
مکا کوارتز یک طراحی خاص در صنعت ساعت سازی است و در اصل یک موتور ترکیبی مکانیکی – کوارتز را موتور مکا کوارتز Mecha Quartz می نامند.
این موتورها دو مکانیزم مجزا دارند که با یکدیگر کار می کنند:
عمل نگهداری و نمایش زمان توسط بخش کوارتز صورت می گیرد.
عمل کردی های کرونومتر های کرونوگراف توسط یک ماژول مکانیکی اداره می شوند.
هر دو عملکرد توسط یک باتری نیرو می گیرند.
این موتورها حاصل جمع شدن کلیه نقاط مثبت موتورهای کوارتز و مکانیکی در یک موتور ترکیبی است! دقت کوارتز و حس عملکرد موتور مکانیکی کرونوگراف. در مقایسه با یک ساعت مکانیکی کرونوگراف معمولی، یک ساعت مچی با موتور مکا-کوارتز می تواند باریک تر، بادوام تر و قابل اطمینان تر باشد. به علاوه تعمیر و نگهداری این موتورها سریع و ارزان می باشد.
موتورهای هیبریدی مکا کوارتز ترکیبی از دقت مکانیکی با حساسیت کوارتز هستند.
در مقالات وبلاگ ساعت ایراتک، راجع به انواع موتورهای ساعت، تفاوت موتورهای ساعت، تقابل موتورهای ساعت بحث کردیم. حالا قصد داریم تا به موتور های خاص که ترکیبی از موتورهای کوارتز و مکانیکی هستند بپردازیم.
کلن، تقابل ساعت های کوارتز و مکانیکی بحث برانگیز است. از یک سو، موتورهای کوارتز از نقطه نظر فنی، از هر نظر بهتر هستند: مقرون به صرفه، دقت بالاتر، تعمیر و نگهداری ساده و ارزان. از طرف دیگر، ساعت های مکانیکی آثار هنری هستند که با دقت فوق العاده بالا مونتاژ شده و از نظر عملکرد برتری دارند. هر دو مدل موتور ساعت مزایای خود را دارند، اما حالا موتوری را در نظر بگیرید که بهترین خصوصیات هر دو موتور را یکجا داشته باشد؟! و چه بهتر که این امر در موتور کرونوگراف باشد!
در حالی که علاقه مندان واقعی ساعت، می توانند موتورهای ساده مکانیکی سه عقربه را با قیمت مناسب بر دست کنند، داشتن ساعت های مکانیکی ابزاری مثل ساعت کرونوگراف جزو ساعت های دارای موتورهای پیچیده محسوب می گردند، این موتورهای پیشرفته "مهندس زمان" برای طراحی و تولید هزینه و زمان بیشتری برده و گاهی به قیمت خون پدر تولید کننده خواهند بود.
درعوض موتورهای کرونوگراف کوارتز دارای مهندسی ساده تری هستند. در ساعت های ساده کوارتز سیگنال الکتریکی تولید شده توسط باتری به کریستال کوارتز فرستاده می گردد که باعث چرخیدن موتور پله ای می شود. برای افزودن سیستم کورونوگراف، کافیست تا موتورهای پله ای بیشتری برای حرکت دادن هر عقربه در نظر گرفته شود. در نتیجه، موتورهای کرونوگراف کوارتز علاوه بر اینکه به طور ذاتی دقت بالایی دارند، مقرون به صرفه بوده و به خاطر گردش موتور پله ای با پالس بالای کوارتز می توان کسرهای کوچک تری از زمان "ثانیه" را اندازه گیری نمود.
نقاط ضعف موتورهای کورنوگراف کوارتز؟ ساعت های دارای کرونوگراف کوارتز حس ساعت های مکانیکی کورنوگراف را ندارند. برای مثال، با فشار دادن دگمه ها روی ساعت های کوارتز، حس و صدای کلیکی که از فشردن دگمه های ساعت های مکانیکی کرونوگراف حاصل می شوند را نخواهید داشت. از این گذشته، هنگام ریست کردن ساعت های کوارتز، عقربه کرونوگراف به آرامی و ظرف چند ثانیه به صفر بر میگردد در حالیکه در ساعت های مکانیکی عقربه بلافاصله به صفر بر میگردد.
در بحبوحه سال های میانی تا اواخر دهه 1980 میلادی که دهه کوارتز نامیده می شود، دو تولید کننده سوئیسی به نام های Frederic Piguet و Jaeger Lecoultre سعی کردند تا نوآوری های مکانیکی خود را به ساعت های فراگیر کوارتز بیافزایند. اینکا با افزودن یک اِلمان مکانیکی به کرونوگراف های کوارتز صورت پذیرفت.
عملکرد استاندارد نمایش زمان هم چنان توسط موتور کوارتز صورت می گرفت، اما به جای حرکت دادن عقربه کرونوگراف توسط موتورهای پله ای جداگانه (که در موتور های کرونوگراف کوارتز معمولی صورت میگیرد)، یک موتور پله ای متصل به تعدادی چرخ دنده برای انتقال و تقسیم نیروی موتور به عقربه های کرونوگراف استفاده می گردد. شرکت های سوئیسی با افزودن این اجزای به هم پیوسته مکانیکی به موتور، توانستند حس کلیک کردن دگمه های کرونوگراف و ریست شدن فوری را به ساعت های کوارتز بر گردانند.
این موتورهای ترکیبی (هیبریدی) کوارتز و مکانیکی که آن ها را مکا کوارتز Mecha-Quartz نیز می نامند، در اواخر دهه 1980 و نیز دهه 1990 میلادی توسط بسیاری از برندهای لوکس ساعت مورد استفاده قرار گرفتند. موتورهای مکانیکی کوارتز فریدریک پیژه Frederic Piguet در برندهای مختلفی از قبیل اُمگا Omega، برایتلینگ Breitling و بولگاری Bulgari استفاده شدند و موتورهای Jaeger LeCoultre در کرونوگراف برند IWC و نیز Porsche Design.
اما ساعت های اصیل مکانیکی کوارتز سوئیسی هرگز ادامه دار نشدند و در اوایل دهه 2000 میلادی در گمنامی محو شدند.
موتورهای مکا-کوارتز اصلی ممکن اثرات و رد پای کم رنگی بروی صنعت ساعت سازی داشته باشند اما برند سیکو ژاپن Seiko به تازگی نسخه خاص خود از این موتورهای ترکیبی را طراحی و تولید نموده است، که در حال حاضر در بسیاری از ساعت های کرونوگراف برندهای مقرون به صرفه در حال استفاده هستند. به علاوه سیکو نسخه ای مستقل از مکا-کوارتز را برای میکرو برندها و استارت آپ های ساعت مچی بوتیکی در نظر گرفته که در بسیاری از ساعت های کرونوگراف دار جدید دیده می شوند.
یکی از معروفترین موتورهای سیکو مدل جدید Seiko Instrument HATTORI VK64A است.
مشخصات موتور:
تولید کننده: سیکو ژاپن SII
شماره کالیبر موتور: VK64 و VK64A
نوع موتور: مکا کوارتز Meca Quartz
قطر موتور: 29 میلی متر
ضخامت: 5 میلی متر
شماره باتری: 394 – SR936SW
جواهر/سنگ: ندارد
عملکرد: ساعت استاندارد + کرونوگراف
برندها: AVI-8 و EMG و DAN HENRY
کالیبر VK64A از برند سیکو در اصل یک موتور ابزار Seiko Instruments SII است که یکی از نمونه های خط تولید موتورهای مکانیکی کوارتز (مکا-کوارتز) است. این موتور کرونوگراف، عملکرد اصلی نمایش زمان را با فناوری کوارتز تامین می کند و برای عقربه های کرونوگراف از یک ماژول مکانیکی استفاده می کند.
نوشتن دیدگاه
نوشته: HTML ترجمه نمی شود!